Hae tästä blogista

keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Lilla Syrran

Aikanaan 80-luvulla SF-Line, yksi Viking Linen osakasvarustamoista, risti laivaprojektinsa "pikkusiskoksi". Alusta suunniteltiin Turun ja Tukholman väliselle reitille, ja se oli ikään kuin pienennetty versio Mariellasta. Wärtsilän piirroskuva laivasta on päätynyt myös Viking Linen 50-vuotishistoriikkiin, ja siinä on selkeästi nähtävissä yhtäläisyys Mariellan muotoiluun. Lopulta kuitenkin laiva tilattiin silloisesta Jugoslaviasta ja se tunnetaan nykyään Amorellana, josta toki sai alkunsa koko "splitiläisten" sisarussarja (Isabella, Frans Suell eli nykyinen Gabriella ja Crown of Scandinavia, nykyinen Crown Seaways.

Tällä hetkellä Viking Linella on Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -reitillä kaksi alusta, Amorella ja Viking Grace, ja reitillä tarjotaan aamu- ja iltavuorot päivittäin molempiin suuntiin. Grace on Turun iltavuoronsa vuoksi erityisesti Suomen markkinoille suunnattu tuote. Amorella lienee erityisesti reittimatkustajien valinta yövuorollaan Ruotsista Suomeen, ja aamuvuorolla Turusta Maarianhaminaan, jolloin kyydissä on myös paljon päiväristeilijöitä, siis matkustajia jotka vaihtavat laivaa Turkuun palaavaan Graceen ja saapuvat näin ollen takaisin Turkuun jo lähtöpäivän iltana. Tukholmasta Maarianhaminaan, "ruotsalaisten Gracena", risteilee Viking Cinderella. Lisäksi 34-vuotias sympaattinen Rosella seilaa Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä useita kertoja päivässä ympäri vuoden talvikuukausia lukuun ottamatta.

Viking Gracen valmistuessa talvella 2013 Viking Linen sen aikainen toimitusjohtaja Mikael Backman vihjaili haastattelussa, että täydellisen sisaraluksen sijaan sen parina Turku-Tukholma -reitillä voisikin kulkea hieman pienempi alus. Tukholmasta risteilytarjontaa on tänä päivänä hyvin runsaasti, ja niinpä suuren "Grace 2:n" täyttäminen voisikin olla melko haastavaa, ellei samalla korvata Cinderellaa. Toisaalta myös Rosella alkaa hiljalleen käymään vanhaksi. Syntyi ajatus aluksesta, joka korvaisi samanaikaisesti sekä Amorellan että Rosellan, ja käyttäisi Ruotsin satamanaan Tukholman sijasta Kapellskäriä (en voi toki täysin pitää tätä keksintöä omanani, sillä tällaisesta on keskusteltu niin suomalaisella Maritimeforumilla kuin ruotsinkielisellä Landgångenilla lukuisia kertoja...).

Tämä Gracen pikkusisko, "Lilla Syrran", on suunnitelmassa 210m pitkä ja 29m leveä. Se ottaisi sisuksiinsa lastia noin kahden kilometrin verran, ja matkustajakapasiteetti olisi maksimissaan hieman vajaat 2000. Laiva lähtisi Turusta aamuisin noin kello yhdeksän kieppeillä, ja jättäisi päiväristeiijät Ahvenanmaalla mantereelle palaavaan alukseen, jatkaen itse Kapellskäriin. Illalla alus tekisi edestakaisen matkan Maarianhaminaan ennen lähtöä takaisin Turkuun.

Laivan tiloja voidaan sulkea ja avata kulloisenkin sesongin mukaan, Kaikkein pienimmillään Pikkusisko toimisi muutamalle sadalle matkustajalle ABC-asemaa muistuttaen; samat kassat kykenevät hoitamaan niin myymälän kuin ruokapuolen. Tässä kuitenkin on tärkeää huolehtia siitä, että henkilökuntaa on laivalla riittävästi eikä siinä liikaa pihistellä riisutummassakaan asussa. Seuraavissa "tasoissa" avataan myös Buffet-ravintola ja sen etuosassa sijaitseva a'la carte sekä laivan kaksi baari-loungea, olohuonemainen Living Room ja keulabaari View Lounge. Viikonloppuisin ja kesäisin käytössä voisi olla myös yökerhomainen Club V ja tilojakin riittäisi jo lähes parille tuhannelle matkustajalle. Myös hyttiosastoja voidaan sulkea, kun tarvetta täydelle, noin 500 hytin, kapasiteetille ei ole. Ideana on pitää laivan tunnelma aina sopivan täytenä; autiot alueet kun tuntuvat kovin kolkoilta. Lähtökohtana on myös ollut taata mahdollisimman hyvät merinäköälat kaikista yleisistä tiloista.

Sauna ja puoliksi ulkona oleva poreallas palvelevat matkustajia aina, ja lisäksi saunaosaston ulkoterassilta löytyy "avanto", pieni kylmä allas, jonka ilman talven lumipeitettä voisi ajatella suolampena ruohikon keskellä. Yläkannella on kesäisin matkustajien ilona pieni puisto, jossa olisi istuskeluun sopivaa ruohomattoa, sekä istutuksia, kansibaari ja kahluuallas. Yläkannelta laskeutuvat Living Roomin ulkoterassille meren suuntaan käännetyt portaat, joilla istuskellessa voi ihailla upeita saaristomaisemia. Matkustajille on tarjolla myös lentokentiltä ideansa saanut lisämaksullinen Lounge, joka on viihtyisä alue langattomalla nettiyhteydellä ja tarjoaa mahdollisuuden niin työskentelyyn kuin kevyestä buffet-pöydästä nauttimiseen. Myös kuljettajille on oma oleskelutilansa tarjoiluineen ja rentoutumismahdollisuuksineen.

Muotokielen lähtökohtana on ollut suuri yhtenäisyys Graceen, pienillä lisäyksityiskohdilla maustettuna. "Isosiskoon" verrattuna "pikkusisko" on myös hieman menevämpi, sillä kaarimaalaukset on korvattu aluksen reittimatkaluonnetta kuvaavilla nuolilla. Näiden linjat jatkuvat punaisiksi maalatuissa ikkunoiden puitteissa. Omissa visioissani myös sisustus noudattelisi pitkälti Gracen tyyliä, eikä laivasta erilaisesta konseptista huolimatta saisi puuttua tiettyä arvokkuutta, joka usein reittilaivoilta jää puuttumaan.

Aluksen kaikki logistiikka hoituu konttinosturilla yläkannen kautta, joten autokannen lastaamista ei tarvitsi ruokakuljetuksilla häiritä. Rahti saadaan lastattua kyytiin kahdesta tasosta samanaikaisesti niin ylemmälle kuin alemmalle rahtikannelle, mikäli satamarakenteet sen vain mahdollistavat. LNG-polttoainesäiliöt on Gracesta poiketen sijoitettu autokannen alle, ja samalla peräkannelle saadaan avoin tila lasteille, joiden kuljetus sellaista edellyttää. Ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, mikä olisi kokonaistaloudellisin ratkaisu, piirsin laivaan ruoripotkurit.

Heikkolaatuisen skannauksen vuoksi värit näkyvät vähän huonosti, mutta kansikartoissa ne yrittävät kuvata tekstissä kuvattuja yleisten tilojen eri yhdistelmiä.

"Lilla Syrran" or "The Little Sister" is a ferry concept designed for Viking Line's Turku-Åland-Stockholm/Kapellskär -route. Name refers to Viking Grace that has been the starting point for the ship (It could even use the same hull design). Actually this project name was used for Amorella that in turn was Mariella's "little sister". When compared to Grace the little sister is more focused on route passengers and cargo. There are two full height trailer decks and an open area in the aft for dangerous goods. Idea in the public spaces is big transformability; on some departures there might be only a handful of passengers and during the peak season the ship can carry up to 2000 people onboard. LNG is used as fuel and tanks are placed under the cargo decks. 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti