Hae tästä blogista

sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Stella Viking

Silja Linen "promenadekaksosia", Silja Serenadea ja Silja Symphonya kritisoidaan usein kävelykaturatkaisun aiheuttamasta sisäänpäinkääntyneisyydestä ja tätä kautta huonoista näkymistä ulos (täsä voi toki olla montaa mieltä). Minua on kiehtonut ajatus saada vastaavanlainen korkea sisätila laivan ulkoreunaan rantakaduksi, jolloin ongelma olisi ratkaistu. Tietääkseni vastaavanlaista järjestelyä ei ennestään löydy miltään laivalta ainakaan suuressa mittakaavassa (Lähimpänä taitaa olla ranskalaisen SNCM:n Napoleon Bonaparte, nykyiseltä nimeltään uudella omistajalla Rhapsody, mutta aluksen tulevaisuus taitaa edelleen olla tällä hetkellä epävarma vajaa kolme vuotta sitten sattuneen laituriin törmäämisen vuoksi).

Tämä vanha ajatus mielessä aloin pohtia, voisiko Viking Linen kaksivuotiaan Viking Gracen tyyppiseen tilojen yleisjärjestelyyn lisätä tällaisen kävelykadun. Alemmilla kansilla ja tekniikassa voitaisiin hyödyntää jo koeteltuja ratkaisuja samalla, kun matkustajille voitaisiin tarjota jotakin uutta. Tila, joka sitoo laivan kaikki ravintolat, myymälät ja muut palvelut yhteen ja toisi meriympäristön ja luonnonvalon laivan kaikkiin tiloihin.

Ajatukseksi muodostui suunnitella Viking Gracen pohjalta alus Viking Linen (Tallinna)-Helsinki-Tukholma -linjalle, Toisaalta alus voisi samalla tavalla sopia varustamon muillekin linjoille. Kapasiteetti olisi yhteneväinen Viking Gracen kanssa, samoin mitat identtiset.

Olen myös pitkään miettinyt, mikä on yleensäkään Ruotsin risteilyjen tulevaisuus. Onko yksi rantakatu riittävän paljon tekemään laivan sellaiseksi, että se saa ihmiset liikkeelle ja kestää aikaa? Mielestäni ei, vaan oheen on kehitettävä vielä paljon muutakin. Koko kokemuksen olisi oltava uudenlainen. Niinpä pyrin etsimään mukaan myös muita erilaisia ratkaisuja:

1: Sisäparvekkeet eivät ole sääherkkiä
2: Kyljen portaat yhdistävät kansia ja tarjoavat upean maisemapaikan missä istuskella
3: Puisto tuo luonnon kannelle
4: Sisustuksessa toistuvat kolmiomuodot ja tähtikuviot (tämä ei tosin ole varsinaisesti mullistava juttu)
Kylkipromenade tuo mahdollisuudet luksushytteihin, joiden parvekkeilla on lämmintä ympäri vuoden, eivätkä tuulet tai sateetkaan haittaa. Jos merella on pimeää, voi seurata alhaalla kulkevaa ihmisvilinää. Kyljen ulokkeiden lasilattioilla voi kuvitella leijuvansa meren yläpuolella ja katukahvilan ulkoterassilta johtavat istuskeluportaat laivan kylkeä pitkin yläkannelle. Portaat toimivat samalla myös alueita yhdistävänä elementtinä. Niiden yläpäästä löytyy puistoalue, sillä pelkät vihreät muovimatot alkavat olemaan jo melko nähtyjä. Nurmimäessä voi viettää piknikiä meri-ilmassa ja jalkoja voi vilvoitella kahluualtaassa. Lapsille on oma leikkikenttä ja kantta sekä seiniä koristavat myös erilaiset kasvit. Maisemia voi kiivetä ihailemaan näköalatasanteelle korsteenin yläosaan. Talvisin nurmimäessä voi laskea vaikka pulkalla. Lasiseinät tuovat kannelle tuulensuojaa. Ulkokansien suhteen toki jo Viking Gracella näyttää varsin mallikkaalta.

"Seikkailukylpylässä" pääsee saunan ja porealtaan lisäksi kahlaamaan ulkoaltaaseen laivan kyljelle. Ulkotiloissa pääsee myös vilvoittautumaan "avantoon", ja lepäilemään lämpimillä kivillä merituulessa. Sisäpuolella voi liikkua erilaisista maailmoista toiseen, kosteasta sademetsäympäristöstä lumiluolaan ja turkkilaiseen hamam-saunaan. Kylpylässä voidaan luoda erilaisia mystisiä tunnelmia myös äänimaailmoilla, valoilla ja sumuilla. Kävijät voivat myös nauttia erilaisista suihkuista, Hurjapäisemmät pääsevät läpinäkyvään kierreliukumäkeen, jonka kaarteet ulottuvat laivan laitojen yli.

Lisäksi on toki muistettava, että oleellinen osa risteilyelämystä koostuu laivalla saadusta palvelusta, ja suuri rooli on myös laivalle valituilla palvelukonsepteilla. Näitä on kuitenkin suhteellisen helppoa uudistaa, mikäli yleiset ratkaisut toimivat. Tässä omassa kansikartassani laivalta löytyvät buffet- ja a'la carte -ravintoloiden lisäksi kaksi teemaravintolaa, deli, kahvila, samppanjabaari, olutravintola, kaksikerroksinen showlounge, kokousosasto, leikkihuone lapsille sekä nuorten oma oleskelutila ja suuri myymäläalue, jonka sisään voi suunnitella vielä erikseen oman konseptin.



Laivan nimi, Stella, yhdistää Viking Linen vanhan -ella-pääteperinteen sekä Gracesta ja XPRS:stä alkaneen uuden nimeämiskäytännön. Mielestäni on myös hauskempaa siirtää "Viking" nimen perään sukunimeksi, vaikka vastaava linja onkin jo käytössä SAS:lla lentokoneissaan ja Viking Supply Shipsillä offshore-aluksissaan. Nimenmukaisesti aluksen kylkeä ainakin näin konseptissa koristavat tähtikuviot, jotka jatkuvat myös kylkikadun ikkunoiden puitteissa ja sisustuksessa antaen koko laivalle yhtenäisen kattoteeman.

Tässä siis vielä kaikki yhdessä, Stella Viking:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti