Hae tästä blogista

torstai 12. kesäkuuta 2014

Dream Wind

Pituus/Lenght: 160m
Leveys/Beam: 26m
Matkustajia/Passenger capacity: 350
Autokansi/Cargo decks: Rekat/Trucks max. 1950m tai/or 570m junanvaunuille/railway wagons ja/and 1100m rekoille/trucks
Nopeus/Speed: 23,5 solmua/knots
Hyttejä/Cabins: 174 (matkustajille 90, autonkuljettajille 84/ 90 for passengers and 84 for truck drivers), lisäksi 100 lepotuolipaikkaa/in addition to cabins 100 air seats

Dream Wind on SeaWind Linen Turku-Tukholma linjalle suunniteltu rahdin kuljetukseen keskittyvä alus. Itse SeaWind Line aloitti liikenteen reitillä vuonna 1988 Silja Linen tytäryhtiönä, ja parhaina vuosina aluksia oli kaksi Suomen ja Ruotsin välillä (M/S Sea Wind ja M/S Sky Wind) sekä yksi Helsingin ja Tallinnan välillä (M/S Star Wind). Nykyään jäljellä on enää Sea Wind, ja sekin on jo muutaman vuoden ajan kulkenut Tallinkin logot kyljissään. Dream Wind, "Unelmatuuli", syntyi vuonna 2008 Maritimeforumilla ollutta leikkimielistä suunnittelukilpailua varten. Nykytilannetta ajatellen alus on ehkä hieman vanhentunut, en ainakaan usko SeaWind Linen henkiinherättämisen olevan Tallinkin intresseissä.

Dream Wind is a ropax-ferry designed for SeaWind Line's Turku-Stockholm route, focusing in carrying cargo. The SeaWind Line itself started operations in 1988 as a daughter company to Silja Line, and during it's best years it operated three ropax-ferries on Turku-Stockholm (M/S SeaWind and M/S SkyWind) and Helsinki-Tallinn (M/S Star Wind) lines. Nowadays only the SeaWind remains, and the past few years it has had the Tallink logos as the SeaWind brand doesn't exist anymore. The Dream Wind was born in 2008 for a not-too-serious designing competition at Maritimeforum, that is a Finnish maritime discussion board. Thinking the current situation, the design is maybe a bit outdated, and I dont't think that Tallink has any plans to bring back the SeaWind brand. 

Itse aluksen silmiinpistävin tuntomerkki ovat kaarevat muodot. Koneiden hormit pakokaasuille kulkevat autokannen molempia reunoja, ja ne kaareutuvat ylimmän rahtikannen yllä yhteen korsteeniin. Rahtiliikenteeseen suunniteltuun alukseen tällainen kaariratkaisu voi toki olla toteutukseltaan hieman kallis ja periaatteessahan muodot vaativat ylimääräisiä terästonneja mukana raahattaviksi. Korsteenikin voisi olla näin jälkiviisaana edullisempaa toteuttaa kahdessa osassa, eli kummallakin sivustalla yksi. Toisaalta yksi iso savupiippu antaa tilaa mahdollisiin rikkipesureihin, joita vuoden 2015 alusta voimaan astuvat ympäristörajoitukset vaativat, ellei sitten tätä oteta huomioon polttoaineen valinnassa.

The most special feature for the ship itself is it's rounded profile. The casings for the engines are located on both sides of the cargo decks, and they curve above the deck 5 to form a single funnel. For a freight oriented ship, though, this design may be a bit expensive, and the rounded shapes require more steel to be carried with. It could also be cheaper to built separate funnels, even though the bigger single one would give more room to accommodate scrubbers, that are needed to fulfil the new enviromental requirements, if it's not solved in choosing fuel. 

Rahtitilaa löytyy neljältä kannelta. Laiva lastataan perästä ja keulasta kansien 3 ja 5 kautta. 3-kannelta rekat siirtyvät kannen 2 alaruumaan hissin avulla, ja kannelta 5 pääsee ramppia pitkin nousemaan edelleen 7. kannelle, jossa on tilat matkustajien autoille. Korkeus korsteenin alla kuitenkin riittäisi myös rekkojen kuljettamiseen. Kannella 3 on myös ratakiskot junanvaunuja varten, vaikka toistaiseksi vaunujen kuljettamista Suomen ja Ruotsin välillä ei ole, Sea Windin lopetettua niiden ottamisen kyytiin. Kansikartoissa esiintyy myös liikuteltava kansi, "movable deck", jonka ideana oli mahdollistaa rekkojen ajaminen vielä yhteen tasoon viemällä tilankäyttö äärimmilleen pystysuunnaassa. Tämä olisi mahdollistanut aluksen kokoon nähden suuren määrän, lähes 3km, kaistametrejä, mutta itse järjestelmä tällaisen painon liikuttelemiseksi voisi käydä hyvinkin hankalaksi toteuttaa. Näinpä kannen voi hyvin jättää huomiotta ja aiemmin kirjoittamani kapasiteetit viestin alussa on laskettu ilman sitä.



The ship has room for cargo units on four decks. The ship is loaded from both ends via decks 3 and 5. From deck 3 there's a trailer lift to deck 1, and from deck 5 a ramp to deck 7, where there is space for passenger cars. If needed, this area is high enough for trucks too (even though I have written "garage" in the deck plan). On deck 3 there are also rails for railway wagons. You can just ignore the movable deck, it was meant to be a way to utilize the whole height of the cargo decks, but the systems it would require to lift such a heavy load would be expensive and need quite a lot of space, so it's not realistic. The capacity in the beginning of this post is calculated without it. 

Matkustajille alus tarjoaa vain peruspalvelut, pienen kaupan, saunat, ravintolan, baarin sekä tv-loungen ja lepotuoliosaston. Henkilökunnan tarvetta ajatellen voisi itseasiassa infonkin siirtää kaupan yhteyteen, jolloin sama tiski voisi periaatteessa hoitaa lähes kaikki palvelut. Saunan voisi toisaalta siirtää myös ylimmän kannen keulaan, jolloin vilvoittelemaan pääsisi komentosillan päälle. Koska alus on ensisijaisesti lastinkuljettaja, on normaaleista autolautoista poiketen kuljettajahytit sijoitettu ylimmäs. Toisaalta en tiedä, onko hyttien jakamisessa eri ryhmille tällaisella aluksella mitään mieltä.



For passengers the ship offers only the basics services, which is the idea of the concept. There are a small shop, sauna, a bar, a restaurant, a tv-lounge and air seats. The info desk could be replaced with a new one next to the shop, so that it could handle all the services at the same time with minimal number of personnel required. Saunas could be moved to the top, as it would be quite nice to chill on the roof of the bridge. Because the ship is in first hand a freighter, the cabins for truck drivers are located on the very top. On the other hand, I don't know if there is any reason to separate cabins for different groups on this kind of vessel. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti